Baby Elephant Walk

Familjesemester vid Jammerbugten

24 juli - 5 augusti 2001

Detta är reseberättelsen
Första dagen vi ner genom Dalarna och Värmland och besökte en kusin som har en underbart belägen stuga på Andskär vid Hammarö utanför Karlstad.
Nästa dag hälsade vi på hos min svåger i Uddevalla. Dagen efter, torsdag, tog vi den livligt trafikerade E6 till Varberg. På vägen passerade vi Ljungskile där vi letade reda på R:s farfars grav på Ljungs kyrkogård. Från Varberg tog vi färjan över till Grenå i Danmark, och där övernattade vi på Scandic Hotel.
Fredag - första dgen i Danark - besökte vi först den lilla klosterstaden Mariager med kullerstensbelagda gator. Staden kallas Rosornas stad men vi var tydligen där litet för sent på säsongen, det mesta var utblommat. Vi åt en smörrebrödslunch utanför en mycket gammal Kro, och sökte sedan upp kyrkan, där det bl a. finns en ovanlig långfredagsskulptur. Sedan for vi vidare norrut delvis på småvägar till Vendsyssel, den nordligaste danska ön som utgör en del av Jylland. Landskapet domineras mestadels av stora åkrar där vetet stod gyllene, färdigt att skäras eller vidsträckta åkrar med andra grödor mellan de många stora gårdarna. Mycket kor såg vi också. Vindkraftverken är mycket vanliga, man ser dessa moderna väderkvarnar överallt i grupper eller enstaka. Vid vägrenarna blommade vresrosor och blå cikoria, gul vildpersilja och vit backanis, röd skräppa och gul renfana och mycket annat.
Vi for också genom Rold Skov, ett annorlunda skogslandskap, se bildspelet attraktioner i Rold Skov. Vi övernattade på Luneburg Kro som inte är så gammal som den ser ut. En ställe med överdådigt kök och fin betjäning. Vi åt jungfruhummer och anka. Mycket fint och vackert upplagt på tallrikarna och delikat, men priset var också därefter---
map

Lördag hämtade vi nycklarna till de hus vi hyrt på en vecka i Grønhøj på västkusten vid jammerbugten söder om Løkken och letade reda på dessa hus som låg på en f d strandhed utsatt för de västliga vindarna från Skagerak. Något hundratal meter ner till den breda sandstranden där det är tillåtet och också vanligt att köra bil. Snart kom den ena efter den andra av de tre familjer som vi skulle dela husen med under veckan, våra barnbarn och deras föräldrar. Vi var sammanlagt 15 personer, sju barn och åtta vuxna.
Delvis vistades de på stranden. Vågorna gick mestadels höga och att försöka simma i havet var inte att tänka på. Det var svårt att hålla sig upprätt då jag vadade utåt - det är en stor kraft i vågorna, och att man kan bygga vågkraftverk verkade helt naturligt då man kände dessa krafter. Eftersom det var så blåsigt skaffade familjerna drakar och sysselsatte sig mycket med drakflygning under dagarna
På måndagen hade vi den stora födelsedagsfesten för alla barn som fyllt år tidigare under året inklusive Helena som fyller 5/8. Jag bakade jordgubbstårta. Det blev väldigt många paket barnen emellan, en jättefest.
På tisdagen åkte vi till Legoland - en biltur på bortåt tre timmar enkel resa. Vi gamlingar strövade omkring och beundrade miniatyrhusen i de landskap som är uppbyggda medan barnen hittade många andra sätt att roa sig. Modellerna i Legoland är rörliga: båtarna rör sig över vattnet och passerar slussar, modeller av riktiga slussar som finns, en i Göta kanal, en i Tyskland med ett mycket speciellt återfyllningssystem. Tågen stanande vid stationen och startade igen i en annan riktning. Filminspelning pågick i Hollywood. Och mycket mycket annat.
Lunch åt vi i "Borgen" där inredningen går i medeltidsstil och uppassarna har medeltidsinspirerade dräkter. Barnen kunde välja på mat med namn som "Drakens klor" eller "Galgenmat", det sistnämnda var ett grillspett upphängt som en delinkvent i en liten galge.. Men det fanns också mera vardaglig barnmat- pannkakor med sylt. Vi vuxna åt rostbiff. Det var en underbar kvällshimmel, grönskimrande och klar, då vi åter landade på vår backe i Grønhøj.
På torsdagen reste vi norrut, första stopp vid örnreservatet i Tuen. Där kom vi precis i tid till visningen, först några falkar- pilgrimsfalk och tatarfalk, sedan de mäktiga örnarna, en kungsörn och sedan fyra havsörnar, en av den var ganska tam, i alla fall sökte han sig till människor. Det sas att han var mobbad av de andra tre. En av falkarna fick mat efter visningen och lät sig då fotograferas.
Tråkigt nog var visningen på danska och tyska men inte på engelska så min svärson och våra barnbarn förstod inte. Ej heller utställningen hade textats på engelska. Men deras upplevelse av de fantastiska fåglarna var inte hindrad av språket.
Landskapet norrut är platt åkerbrukslandskap med många vindkraftverk, potatislanden stod vita eller violetta i sin fulla blomning, rågåkrarna stod brunröda, oskurna vetefält gula och de skördade fälten var gröna i olika nyanser. Ett par grisfarmer såg vi också med många små grishus. I närheten av den plats där vi bodde fanns ett hjorthägn och en strutsfarm. Så det är inte endast kor man håller även om dessa svartvita djur fyllde betesmarkerna.
Ute på nordliga udden var det mest ett platt hedlandskap med tallplanteringar. Utmed kusten var det klitter, dyner och de nakna fläckarna lyste vita, på avstånd kunde man nästan tro att det var fläckar av snö!
Vi for upp till Skagen och ut på yttersta Grenen där två hav möts. Dit ut kan man inte köra bil, det är för sandigt. Några i vårt sällskap gick i sanden, men vi gamlingar och småbarnen tog Sandormen en traktordragen transportvagn som klarar av att köra i den lösa sanden.
Där ute på Grenen kan man verkligen se hur Skagerak och Kattegat bryts mot varandra. Och massvis med turister. Det var ganska vindstilla den dagen i motsats till den övriga veckan. Annars hade det nog inte varit så skönt att vara där ute.
Eftersom vi hade barn med oss gjorde vi inga besök på något av alla de konstmuseer som finns i Skagen. Man får anpassa sig till sitt ressällskap.
Det magiska ljuset - konstnärsbilder från Skagen.
På fredagen for några av oss till Ravgården i Sønderlev, där de har ett litet bärnstensmuseum och verkstad med sliperi samt försäljning av egna produkter. Vi köpte en hel del att ge bort i present.
Veckan gick så fort och det var snart tid att skiljas åt och resa åt varsitt håll. Barnbarnen uppskattar verkligen detta initiativ att få träffa varandra på neutral mark - vi bor ju så långt från varandra annars. Vi har redan börjat fundera på att göra om det nästa sommar.
Emma och Helena var tillsammans hela tiden och delade ett av de små sovrummen - inga svårigheter i kommunikationen trots att Emma talar engelska och Helena svenska.